Continental, Gislaved, Cooper, Kumho, Marangoni , Michelin, Goodyear, Dunlop & Nokian.

Rekommendationer vid inköp av nya däck:

Montera alltid däck från en och samma tillverkare – att använda däck från olika tillverkare kan väsentligt försämra fordonets kör- och bromsegenskaper. Om endast delvis byte av däck, montera åtminstone nya på hel axel, dvs båda fram och/eller båda bak. (Generellt sett så bör 4-hjulsdrivna fordon monteras med samtliga däck identiska.)

Tänk också på att:

  • Inkludera reservhjulet vid byte av däck
  • Alltid insistera på att få nya ventiler vid montering av nya däck
  • Ta hänsyn till eventuella specifikationer ang. riktningsbestämning vid däckbyte
  • Däck ska förvaras svalt, torrt och mörkt
  • Placera de bästa däcken med bak på fordonet, för att minska risken för sladd

 

Racing2

Vinterdäckslagen

Enligt lag är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) mellan 1 december – 31 mars när du färdas på väg. Drar du släpvagn efter fordonet så gäller kravet även för denna. När temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader bör du använda vinterdäck, eftersom sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt.

Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon. För tunga fordon gäller 5mm mönsterdjup.

Vad räknas som vinterdäck?

Vinterdäck kan vara både dubbade däck och så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och märkta med något av följande:

  • M+S
  • M-S
  • M.S.
  • M&S,
  • MS
  • Mud and Snow.

OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck. Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Kom in till oss så hjälper vi dig att hitta rätt däck!

Tillåtet med dubbdäck 1 oktober – 15 april

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 15 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet och däcken med störst dubbutstick bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Vad innebär vinterväglag?

I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Undantag från vinterdäckslagen

Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
  • Om fordonet enligt Bilregistret är trettio år eller äldre.
  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
  • Om fordonets däck enligt uppgift i Bilregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre